Ostrzenie

Informacje ogólne

Zęby brzeszczotów taśmowych ostrzy się poprzez ich szlifowanie.      Prawidłowo zaostrzone zęby odgrywają znaczącą rolę w uzyskiwaniu dobrych rezultatów cięcia i przyczyniają się do zapewnienia dobrej żywotności brzeszczotu. Nieprawidłowo naostrzone narzędzia spowoduje mniejszą wydajność i w większości wypadków doprowadzi do pęknięć we wrębie brzeszczotu.

Szlifowanie linii zęba

Szlifierki i tarcze szlifujące

Ponieważ brzeszczot taśmowy jest narzędziem precyzyjnym, duża część jego działania zależy od praktyki szlifowania. Typ tarczy szlifującej, prędkość tarczy, prędkość podawania materiału, smarowanie odpowiednim smarem, słowem, wszystkie niezbędne parametry, przyczyniają się do działania i żywotności brzeszczotu taśmowego.

Łatwym do przeoczenia, lecz częstym błędem szlifowania jest „spalenie” tj. przegrzanie stali podczas przeostrzania linii zęba.

„Spalenie” nieuchronnie prowadzi do pęknięć we wrębach. Dobór najbardziej odpowiednich tarcz szlifujących używanych w każdym indywidualnym przypadku powienien bazować na próbach, najlepiej we współpracy z producentem tarcz.

Szlifowanie na mokro

Na rynku znajduje się obecnie kilka urządzeń do szlifowania na mokro. Wykończenie szlifowanej struktury jest w tym przypadku lepsze niż w metodzie szlifowania na sucho. Mimo tego, równie ważne jak w przypadku poprzedniej metody, należy unikać „spalenia” szlifowanej powierzchni – fakt, że urządzenie podaje płyn chłodzący nie oznacza, że możliwość „spalenia” powierzchni zostaje wyeliminowana.

Stosuje się dwa typy tarcz szlifujących, z borazonu oraz ceramicznych. Oba typy mają swoje zalety i wady w użyciu, żaden z typów nie ma samych zalet.

Szlifowanie

Dna wrębów powinny leżeć nie wyżej niż 2-3 mm  nad górnymi częściami zacisków, inaczej zęby będą wibrować podczas szlifowania. Wszelkie luzy w zaciskach należy usunąć gdyż spowodują one rozregulowanie.

Nie istnieje sposób całkowitej eliminacji formowania się zadziorów (gratu) podczas szlifowania, ale proces ten należy utrzymywać pod kontrolą. Grat zwiększa miejscowe naprężenia i jest częstą przyczyną pęknięć zmęczeniowych stali. Powinien być usunięty po procesie ostrzenia. Najwygodniej jest zastosować ostrzałkę posiadającą specjalne skrobaki do automatycznego usuwania gratu.

Przeostrzanie

Brzeszczoty taśmowe należy przeostrzać w regularnych odstępach czasu. Stępione zęby spowodują niepotrzebnie zwiększone naprężenie w brzeszczocie, a siła wymagana do cięcia będzie musiała być zwiększona. Można to zmierzyć amperomierzem mierzącym pobór energii pobieranej przez silnik przecinarki. Brzeszczoty należy więc przeostrzać dokładnie oraz relatywnie często.

Aby wyeliminować defekty i utrzymywać pierwotną linię zęba, należy ją szlifować  także we wrębach, nie tylko na czubkach zębów. W innym wypadku, istnieje ryzyko pojawienia się pęknięć zmęczeniowych, ponieważ wręby są narażone na znaczne naprężenie. Oprócz tego, pojemność wrębu oraz kąt zęba ulegną defomacji.

Najczęstsze błędy ostrzenia

Różnorodne błędy przy szlifowaniu mogą spowodować pęknięcie brzeszczotu podczas kiedy okręca się wielokrotnie na kołach traka i jednocześnie jest poddany dużemu naprężeniu.

Czynników, które działają jako zaczątki pęknięć nie można całkowicie wyeliminować. Mikropęknięcia początkowo są prawie całkowicie niewykrywalne, ale wkrótce zwiększą się i nie usunięte, wywołają pęknięcia zmęczeniowe.

Nierówności powstałe podczas ostrzenia także zwiększają miejscowe naprężenia, a uniknąć ich można tylko przez maksymalne wygładzenie powierzchni materiału  Nie wolno doprowadzić do powstawania dużych nierówności przy szlifowaniu, gdyż stanowią zaczątek pęknięć. Nierówność linii zęba będzie miała takie same następstwa, dlatego ważne jest nadzwyczaj to, aby ustawienia i stan techniczny ostrzałki  były dobre..

Najczęstszym błędem szlifowania jest przegrzanie („spalenie”). W wyniku tego błędu powstaną pęknięcia na warstwie powierzchniowej materiału. Pierwszymi oznakami przegrzania jest pojawienie się kolorów jakie powstają przy odpuszczaniu stali na jej powierzchni, pokazujące że szlifowana strefa stała się zbyt gorąca. Najbardziej wrażliwym miejscem jest dno wrębu.

Sytuacja krytyczna powstaje wówczas, gdy podczas szlifowania, materiał na powierzchni nagrzewa się do temperatury hartowania stali. Przylegający do niej, zimny materiał odprowadza ciepło ze szlifowanej powierzchni. To szybkie schładzanie powoduje powstanie nadzwyczaj twardej i kruchej struktury nieodpuszczonego martenzytu. W przypadku przeoczenia i nie naprawienia tej wady, zaczną powstawać pęknięcia.

Staranne ostrzenie, właściwy wybór tarcz szlifujących i ich odpowiednia konserwacja zmniejszają ryzyko przegrzania stali. Precyzyjne szlifowanie w automatycznej szlifierce z chłodzeniem płynowym, jest najefektywniejszą metodą zapobiegania przegrzaniu i formowaniu się pęknięć.

Szczególnie polecana jest metoda szlifowania kształtową ściernicą borazonową dopasowaną kształtem do wrębu piły. (rysunek)

Taki sposób ostrzenia gwarantuje zachowanie pierwotnego kształtu zęba i zmniejsza ryzyko przegrzania materiału piły podczas szlifowania.

Konserwacja

Racjonalne decyzje konserwacyjne bazujące na stanie wiedzy technicznej pracowników obsługi, decydują o rentowności tartaku. Jeżeli chcemy utrzymywać koszty brzeszczotów taśmowych na niskim poziomie, ważne jest, aby je przeostrzać  i kontrolować w regularnych odstępach czasu, bez względu na to, czy brzeszczot wydaje się wciąż ostry.

Dobrą praktyką jest takie zorganizowanie przechowywania  brzeszczotów od samego początku, aby łatwo kontrolować ich cykle robocze. Taka organizacja zapewni kompletny przegląd eksploatacji brzeszczotów, umożliwi śledzenie powstawania jakichkolwiek wad, częstotliwości ich powstawania, wiek brzeszczotu itp. Zgromadzone informacje zapewniają doskonałą bazę do podejmowania racjonalnych decyzji serwisowych.

Pozostałe czynności

Doskonała konserwacja samego tylko brzeszczotu taśmowego nie zapewni bezproblemowego cięcia. Trak taśmowy musi także być utrzymany w idealnym stanie technicznym.

Konstrukcja traka, sposób jego instalacji i stan techniczny także mają głęboki skutek zarówno w funkcjonowaniu jak i żywotności brzeszczotów taśmowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan rolek podtrzymujących brzeszczot w czasie pracy. Jeżeli powierzchnia rolki posiada płaskie zeszlifowania lub rolka nie obraca się łatwo, powinna być wymieniona. Należy stale kontrolować stan kół napinających brzeszczot. Należy usuwać przyklejone trociny, kontrolować stan bieżni kół i sprawdzać, czy nie powstał luz w ich łożyskowaniu. Wszystko, co może być przyczyną wibracji brzeszczotu w czasie pracy powinno być wyeliminowane.

Tomaco Intro sp. z o.o.
ul. Krasickiego 108
97 - 500 Radomsko    

Administracja i biuro handlowe:
tel./fax: +48/0/44 682 16 00,
685 08 60,
fax: +48/0/44 682 10 19

Katalog SEO
Tomaco - Intro sp z o.o. - copyright 2011

INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES, NOWA POLITYKA PRYWATNOŚCI:

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszych serwisach, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.

Close